SÅ ARBETAR JAG

Workshops – Inspiration – Föreläsning 

Jag är övertygad av att vi kan känna lika mycket förundran tillsammans med varandra i kollegiet som barngruppen gör. Jag tror också det är viktigt att vi gör det då och då! 

Handledning – Reflektionsutveckling – Nätverk

En god reflektionskultur är inget som bara uppstår ur tomma intet. Det är hårt arbete, medvetna val och aktiva ställningstaganden. Det handlar lika mycket om verktyg för samtal och reflektion som om att bygga och leva en värdegrundad organisation.

Metoder för systematiskt kvalitetsarbete genom pedagogisk dokumentation

Att arbeta med pedagogisk dokumentation kan bidra till en stor utveckling för både arbetslaget, individen och hela förskolan och det systematiska kvalitetsarbetet.

mina pedagogiska rum
brushes, painter, work shop-3129361.jpg

Workshops – Inspiration – Föreläsning 

En av mina bästa kompetenser är att inspirera!

Jag är övertygad om att vi kan känna lika mycket förundran tillsammans med varandra i kollegiet som barngruppen gör. Jag tror också det är viktigt att vi gör det då och då! 

Att vara aktiv i både tanke och kropp bidrar till sammanflätningar och reflektioner vi annars inte får fatt i. Vi möts som människor i relation till något.

Ni önskar efter erat behov!

En inspirerande stund tillsammans kan vara som en vitamininjektion! Vi fyller på, utmanas, utvecklas och ser nya möjligheter. Fortbildning bör enligt mig knyta an så ofta som möjligt till både i teori och praktik. Vi görs medvetna om det fantastiska yrket vi kliver in i varje dag. Vilka möjligheter vi har och hur vi kan bidra till framtiden.

”Förskolor är laboratorium för ett demokratiskt liv och dess värden”

-T. Filippini 

Ett fördjupande tillfälle som kombinerar praktik, teori och reflekterande samtal bringar både kompetensutveckling och kan också vara ett led i arbetsmiljöarbetet- eftersom vi mår bra av att få syn på goda exempel, spännande möjligheter och varandras tankar, idéer och kompetenser. 

Jag utformar ett eller flera tillfällen för ert sammanhang. Min erfarenhet är att workshops, en reflekterande utgångspunkt i kombination med inslag av föreläsning skapar stora möjligheter till delaktighet, autonomi och samverkan mellan roller och pedagogers olika tankar och erfarenheter. 

När vi går igång på något i både tanke och kropp blir det möjligt att tänka i flera led, fler perspektiv och vi problematiserar ofta saker mer självklart samtidigt som vi blir lösningsorienterade och finner vägar att samarbeta. Mitt mål är att hitta er motivation och er motor framåt!

För att arbeta med demokratiska värden och arbetssätt i förskolan med barnen måste vi först granska vår egen kultur kopplat till just demokrati. Hur vi tänker om detta som individer, som grupp och som organisation.

Tillsammans kommer vi fram till vilka teman, innehåll och frågor som är viktiga för er – där ni just ni står!

Inspiration
Workshops
Föreläsning
Input från litteraturen, samhället & kulturen
Kollaborativt lärande
Reflektionskultur
people, mother, child-2566855.jpg

Handledning – Reflektionsutveckling – Nätverk

Reflektionstid, planeringstid, pedagogisk utvecklingstid. Det där suktande behovet av att få tänka runt, samtala om – utvecklas och förstå barns lärande och hur vår undervisning och vårt sammanhang lägger den bästa grunden för varje barn. Vilken kvalitet och vilken effekt dessa stunder för samtal och utveckling får avgörs av dess intentioner och den kompetens pedagoger och arbetslaget besitter. 

Hur vi möts, reflekterar, resonerar och förstår det vi arbetar med påverkas av barnsyn, teoretiska utgångspunkter, erfarenhet och av hur vi lärt oss undra och vara öppna för flera möjliga svar. 

Kanske har er kommun ett behov eller sug efter att erbjuda de anställda nätverk att fördjupa sig inom – att utmanas och mötas genom. Jag kan hjälpa er i att utforma ett innehåll samt leda samtal och diskussioner. 

Många förskolor och pedagoger upplever det utmanande att arbeta med barns inflytande och delaktighet. Detta är ett exempel på område vi tillsammans kan förstå, rikta blicken mot och utmana oss vidare inom. 

Vad är skillnaden i verksamhetsutveckling och praktikutveckling? Bedrivs det mer av det ena eller andra på er förskola?  Jag kan vara en del i att ni startar en utveckling, kommer vidare eller får syn på vad som redan är där! Processerna kan vara korta eller långa beroende på erat behov, nuläge och mål.

Utveckling handlar också om medvetenhet. Att veta vilka vi är, vad som är den egna visionen och vilka mål som blir aktuella att arbeta efter. Kanske behöver er förskola och dess organisation ta ett omtag om era värden och er vision om platsen ni varje dag spenderar er tid på?Jag kan både agera samtalspartner, moderator eller observatör i verksamheten.

Varje verksamhet, organisation har en värdegrund. Förskolans är lagstadgad. Men vad betyder det här och nu i er kontext? Kanske behövs frågorna ställas – Vad är vår idé, intention? 

Vem har någon gång hamnat i Pinterest-träsket? Hand upp?! Jag tror vi måste samlas runt begreppen vi använder för att bli professionella i våra ställningstaganden runt den pedagogiska miljön. Begrepp och uttryck så som; det kompetenta barnet, barns inflytande, förundran, tillgänglighet och pedagogisk miljö. Kanske blir den pedagogiska miljön något betydande i er reflektion. Jag kan stötta er utvecklingsprocess i bygget och utvecklingen av rika och demokratiska mötesplatser!

”Estetiken är en förbindelse mellan förnuft och fantasi”

– P. Alnervik

Ett annat viktigt begrepp att bära med oss är hållbarhet. Ett mångbottnat begrepp, med stort ansvar. Men vi måste erövra det. Så vi bör börja i det vi har, som vi står inför, i praktiken. Vi arbetar med medvetna val, prioriteringar och tillägg i den pedagogiska miljön.

Metoder för reflektion
Teamet – Arbetslaget – Förskolan
Sammankoppla teori, praktik & omvärlden
Praktikutveckling
Barns Inflytande & Delaktighet
Processinriktat arbetssätt
journey, adventure, photo-1130732.jpg

Metoder för systematiskt kvalitetsarbete genom pedagogisk dokumentation

Att reflektera om dokumentationen i förskolan handlar om att tvivla. Det finns ingen sanning. Allt är möjligt. Det är det som gör det så spännande och roligt. Dock inte lätt. Det krävs övning, metoder och tid. 

”Utan tvivel är man inte riktigt klok”

-T. Danielsson 

Att arbeta med pedagogisk dokumentation kan bidra till en stor utveckling för både arbetslaget, individen och hela förskolan och det systematiska kvalitetsarbetet. I min mening bör reflektion och pedagogisk dokumentation vara förskolans och arbetslagets motor framåt. Pedagogisk dokumentation är en metod för att uppmärksamma lyssnandets metodik och pedagogik och vara lyhörd för barns möjligheter till inflytande. Vi använder befintliga underlag eller bygger nya utifrån erat behov!

I förskolan tar vi avstamp i läroplansuppdraget – men detta är allt annat än lätt. Jag tror detta handlar om ägandeskap. Men också om öppenhet och lekfullhet i att låta en vetenskaplig grund både vara botten och glitter i förskolans helhetsuppdrag.

För att se nyttan och meningen med ett systematiskt kvalitetsarbete i arbetslaget, i relation till barns möjligheter i förskolan och till ens egen professionsutveckling – behöver vi skapa detta samtidigt som vi skapar värdet tillsammans. En förskollärare, barnskötare, rektor är genom sin roll i organisationen, det gemensamma sammanhanget ett bidrag till det systematiska kvalitetsarbetet. Dennes tankar, reflektion och bidrag är aktiva parter i förskolans systematiska kvalitetsarbete och därför är det ett arbete präglat av den kultur och tradition som finns i förskolan. Det kan aldrig bli statiskt vilket gör det hela både komplext och spännande! 

Det systematiska kvalitetsarbetet är för mig både självklart och stimulerande. I mig bor en nyfikenhet på människan, ett sant engagemang för barn och en passion för kreativitet.

SKA
Läroplan
Pedagogisk dokumentation
Reflektion
Vetenskaplig grund
Barns Inflytande & Delaktighet